با استودیو قرمز در ارتباط باشید

لنز در عکاسی+ویدئو آموزشی

لنز در عکاسی

اشتراک گذاری

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

(LENS) این قسمت از دوربین عکاسی تاثیر ویژه‌ای در کیفیت عکس دارد. لنز که در واقع مجموعه‌ای از چندین عدسی است، چشم دوربین عکاسی محسوب می‌شود. صنعت عکاسی با گذشت زمان پیشرفت‌های زیادی در ساخت لنز داشته است به طوری که امروزه گاها برای یک پروژه خاص لنز مخصوص طراحی و تولید می‌شود.

دسته بندی لنز دوربین عکاسی

برای اینکه بهترین نتیجه از ثبت یک عکس بدست آید باید لنز مناسب با موقعیت و سوژه عکاسی را انتخاب کرد به همین دلیل باید با انواع لنز‌های عکاسی آشنا شد.

  1. لنز فیکس یا پرایم (Prime)
  2. لنز متغیر یا زوم (Zoom)
  3. لنز واید (Wide Angle Lens)
  4. لنز تله (Telephoto Lens)
  5. لنزهای خاص

انواع لنز دوربین عکاسی

مقایسه لنز فیکس با لنز متغیر

لنز‌های فیکس در مقابل لنزهای متغیر قرار می‌گیرند. چون لنزهای فیکس به نحوی طراحی شده‌اند که توانایی زوم ندارند و فاصله کانونی آن‌ها ثابت است. اما در نقطه مقابل لنزهای زوم این توانایی را دارند که بین چند فاصله کانونی تغییر کنند و به بیان ساده زوم کنند. اما این تنها تفاوت این دو لنز نیست، لنزهای فیکس به لحاظ کیفیت ثبت عکس نسبت به لنز‌های زوم بهتر عمل می‌کنند و معمولا عکاسان حرفه‌ای تمایل بیشتری برای کار با آنها دارند. همچنین این لنزهای تک کانونی (پرایم) از اعداد دیافراگم پایین‌تری برخوردارند که شرایط را برای عکاسی در محیط‌هایی با نور کم مهیا می‌کند.

مقایسه لنز واید با لنز تله

لنزهای واید هم در مقابل لنزهای تله قرار می‌گیرند. لنزهای تله طوری ساخته شده‌اند که بتوانند از فاصله دورتر از سوژه تصویر واضحی را ارائه دهند. به همین دلیل عکاسان حیات وحش و عکاسان ورزشی بیشتر از این دست از لنزها استفاده می‌کنند. معمولا لنزهای بالاتر از mm 70 را تله فتو می‌نامند. اما لنزهای واید مناسب عکاسی از عرصه‌ّهای وسیع هستند. این لنزها زاویه دید بزرگتری دارند بخاطر همین به آن‌ها لنز زاویه باز گفته می‌شود. عموما به لنزهایی با فاصله کانونی کمتر از 35mm لنز واید گفته می‌شود.

مطالعه بیشتر در :
مودهای عکاسی یا حالت‌های عکاسی+ویدئو

لنزهای خاص

لنزهای زیادی را می‌توان به عنوان لنزهای خاص در نظر گرفت. مانند لنزچشم ماهی (Fisheye Lens) یا لنز ماکرو (Macro Lens) و یا خاص‌ترین آن‌ها لنز تیلت شیفت (Tilt-Shift Lens) که هر کدام کارایی خاص خود را دارند و شاید در مقاله‌ای جداگانه به توضیح‌شان پرداختیم.
تا اینجای بحث به تعریف انواع لنز پرداختیم اما نکات ریز قابل توجهی در بحث شناخت کلیدهای تعبیه شده روی لنز و علائم اختصاری که آشنایی با هر کدام بسیار حائز اهمیت است وجود دارد که تماما در ویدئو زیر توضیح داده شده است.

بنابراین از شما دعوت میکنم تماشای این قسمت از آموزش عکاسی را از دست ندهید.

مطالب بیشتر

ساخت تیزر تبلیغاتی حرفه ای
تبلیغات

ساخت تیزر تبلیغاتی

زمانی که در حال خواندن این متن هستید حتما به فکر ساخت تیزر تبلیغاتی برای معرفی محصول یا خدماتتان افتاده‌اید. جای درستی آمده‌اید، استودیو قرمز

سناریوی تبلیغاتی
تبلیغات

8 سناریوی رایج در تیزرهای تبلیغاتی

امروزه اهمیت سناریو نویسی در تبلیغات دست کمی از دیگر حوزه‌های تولید فیلم ندارد. حتی شاید این کار به مراتب سخت‌تر هم باشد، چرا که